Zawór EGR – fakty i mity

Zawór EGR – fakty i mity

Zawór EGR to część, która często jest powodem dużych problemów z użytkowaniem pojazdu. Z tego powodu, na rynku pojawiło się wiele opinii dotyczących prawidłowego postępowania z tym urządzeniem. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich są prawdą, a które mitem.

Co to jest EGR?

EGR to zawór odpowiedzialny za recyrkulację spalin. Jego zadaniem jest zmniejszenie ilości szkodliwych tlenków azotu z grupy NOx w emitowanych z silnika spalinach. Tlenki azotu to grupa nieorganicznych związków chemicznych zbudowanych z tlenu i azotu. Tlenki te w niższej temperaturze nie wiążą się ze sobą. Wynalezienie EGR-u prowadziło do zmniejszania emisji szkodliwych tlenków od kilku do kilkudziesięciu procent. Choć często spotykamy się z opiniami, że EGR to jedynie wymysł ekologów, to badania jednoznacznie pokazują, że liczba szkodliwych substancji wydostających się z wydechu rzeczywiście jest znacznie mniejsza.

Postanowiliśmy sprawdzić najpopularniejsze opinie powtarzane przez mechaników na temat tego podzespołu i zobaczyć jak one mają się do rzeczywistości.

EGR skraca żywotność silnika

Czy EGR skraca żywotność silnika? Mechanicy zgodnie powtarzają, że tak i niestety jest to prawda. Recyrkulacja spalin, czyli powrót substancji, które nie uległy za pierwszym razem spaleniu, sprawia, że w komorze silnika powtórnie pojawiają niedopalone związki. W efekcie wewnątrz silnika zaczyna gromadzić się sadza i nagar. Nagar powstaje z niedopalonych cząstek paliwa i oleju, czyli raz już wyrzuconych do układu wydechowego związków.

EGR doprowadza spaliny do komory spalania w celu „dopalenia” niespalonych substancji

Jak działa EGR? Sprawia on, że część spalin wraca do komory spalania. Mitem jednak jest stwierdzenie, że dzieje się to po to, żeby jeszcze raz dopalić to, co nie zostało spalone. Spaliny wracają, aby wypełnić komorę i zmniejszyć ilość tlenu uczestniczącą w spalaniu. I choć „na chłopski rozum” mogłoby wydawać się, że powrót gorących spalin do komory powinien przekładać się na podniesienie temperatury, to jak można domyślić się z poprzedniego zdania, mniej tlenu oznacza niższą temperaturę w cylindrach, dzięki czemu tlen nie łączy się z azotem.

EGR pracuje na okrągło

Czy EGR pracuje na okrągło podczas pracy silnika? Nie, jest to mit. Doprowadzenie dużej ilości spalin do komory spalania zaowocowałoby spadkiem mocy, a nawet dławieniem silnika, co mogło doprowadzić do gaśnięcia na niskich obrotach. EGR pozwala na powrót spalin tylko w ściśle określonych okolicznościach, w okolicach środkowego zakresu obrotów, gdy silnik nie jest zbytnio obciążony.

Zatkany EGR wystarczy wyczyścić

Zatkany zawór EGRJak wyczyścić zawór EGR? Samo usunięcie niedopalonych drobinek może nie wystarczyć, więc jest to mit. Czyszczenie EGR-u można stosować prewencyjnie, jeżeli nie chcemy, aby zepsuciu uległ sam zawór, jednak diagnozy zbyt często zapychającego zaworu należy szukać gdzie indziej. Bardzo możliwe, że zapychanie zaworu spowodowane jest nadmierną ilością oleju w komorze spalania lub wyeksploatowanym układem wtryskowym czy turbosprężarką.

EGR można legalnie zaślepić lub zmodyfikować

Aktywna kontrolka “Check Engine” Czy EGR można zaślepić? Nie. Po pierwsze – pojazd nie przejdzie kontroli w SKP. Modyfikacje EGR-u mogą budzi wątpliwości diagnosty, który może odmówić „podbicia” przeglądu okresowego.

Po drugie – eksperci zwracają uwagę, że usunięcie EGR-u powinno być związane z przeprogramowaniem komputera sterującego mieszanką. Samowolka przy wycinaniu zaworu może skutkować chociażby ciągłym komunikatem „check engine” na pulpicie kierowcy.

Źle pracujący EGR owocuje spadkiem mocy

Czy zepsuty EGR wpływa na spadek mocy? Tak, jest to prawda. Pierwszym objawem, że EGR zaczyna się zatykać będzie zauważalny spadek mocy pojazdu lub dławienie silnika. Jest to bezpośredni wynik nieprzepuszczania przez zawór odpowiedniej ilości spalin do komory. Komora pozbawiona spalin nie jest wypełniona tak, jak spodziewa się tego komputer sterujący, co może przekładać się na niewłaściwą mieszankę.

Źródło tekstu: https://motofocus.pl/czesci-samochodowe/15797/zawor-egr-fakty-i-mity